دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
01 مرداد 1401 - 15:52
روتیتر: پروژه تکراری حمله به شورای نگهبان

تیتر: صیانت از نگهبان جمهوریت

باز هم پروژه­های تکراری دشمن علیه نهادهای انقلابی؛ این­بار نوبت به شورای نگهبان رسید
نویسنده :
معین خاکشور راوندی
کد خبر : 12271

پایگاه رهنما:

باز هم پروژه­های تکراری دشمن علیه نهادهای انقلابی؛ این­بار نوبت به شورای نگهبان رسید. شورای نگهبان مهم­ترین نهاد صیانتی از جمهوریت نظام اسلامی محسوب می­شود. حضور فقهای عالم و انقلابی و همچنین حقوقدانان باتقوا در ادوار شورای نگهبان باعث شده است که محور اصلی تهاجم ضدانقلاب علاوه بر جایگاه حقوقی این شورا، اعضا آن نیز مدنظر قرار بگیرند. پس از انتخابات ریاست جمهوری 1388 شدت انتقام­ گیری­های سیاسی از آیت­الله جنتی به مثابه ستون شورا افزایش یافت. در برهه کنونی با حکم مقام معظم رهبری(مدظله العالی) حکم ایشان و دو تن از فقهای محترم شورا تمدید شد. این تمدید تایید کنش حقوقی و رفتار صیانتی آیت­الله جنتی در ادوار پیشین را نشان می دهد.

  • حکم ولی فقیه

با توجه به پایان یافتن دوره شش ساله عضویت سه تن از فقهای شورای نگهبان، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای اصل نود و یکم قانون اساسی و در احکامی جداگانه، عضویت آقایان آیت‌الله حاج شیخ احمد جنتی، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیّد محمدرضا مدرسی‌یزدی و حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ مهدی شب‌زنده‌دار را برای یک دوره جدید تمدید و آنان را به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان منصوب کردند.

  • تخریب شورا همصدا با دشمن

متاسفانه در روند تصاعدی تخریب جایگاه حقوقی و حقیقی شورای نگهبان برخی از نیروهای سیاسی داخل کشور نیز همراهی می­کنند. این نیروهای سیاسی با بینش حداقلی، منافع شخصی- جناحی را به منافع ملی ترجیح می­دهند. در همین راستا رهبرمعظم انقلاب اسلامی در ادوار پیشین با تبیین مسئله و نقش شورا فرمودند: «بعضی -باید گفت به تبعیّت ناخواسته و نادانسته از دشمن- برخی از اشکالات را متوجّه می کنند به شورای نگهبان؛ بنده حقیقتاً گله دارم از این‌گونه افراد. شورای نگهبان کار خودش را با جدّیّت، با زحمت فراوان، با تلاش انجام داد. شما هم جای شورای نگهبان باشید، غیر از این عمل نخواهید کرد. شورای نگهبان درظرف بیست روز -همچنان‌که جناب آقای شاهرودی الان اشاره کردند- باید دوازده هزار پرونده را می دید. خب، این اشکال از قانون است؛ اگر این اشکال قانونی برطرف بشود، آن مشکلی که مترتّب بر این هست برطرف خواهد شد. ما چرا باید آن اشکال قانونی را به‌پای شورای نگهبان بنویسیم؟ آقایان صحبت از احراز و عدم احراز می کنند؛ من تعجّب می کنم از بعضی که این حرف را می زنند. خب، شما همه اهل فضلید، اهل علمید؛ آیا بدون احراز شرایط برای یک مسئولیّت، می شود آن شخص را تأیید کرد؟ بدون اینکه شما احراز کنید شرایط قانونیِ این کار را دارد، می توانید آن را تأیید کنید؟ پیش خدای متعال جواب دارید؟ نمی توانید. شما هم به جای شورای نگهبان باشید نمی توانید. شورای نگهبان اگر احراز نکرد، ناگزیر است از اینکه بگوید من احراز نکردم. وقتی احراز نکرد، طبعاً طرف رد می شود؛ خب، این ایرادی نیست که به شورای نگهبان وارد بشود. اگر می خواهید شورای نگهبان فرصت احراز داشته باشد، باید قانون را اصلاح کنید؛ قانون باید اصلاح بشود -قبلاً هم این را ما مکرّر گفته‌ایم؛ حالا افراد در فکر هستند، شاید ان‌شاءالله بتوانند؛ البتّه ما سیاست های کلّی انتخابات را مطرح کردیم و فرستادیم برای مجمع تشخیص؛ آنجا هم بررسی کردند؛ [اگر] حالا براساس آنها یک کار درستی انجام بگیرد بحثی نیست- امّا با این قانونی که فعلاً وجود دارد، وضع همین است؛ شورای نگهبان چاره‌ای ندارد؛ نمی تواند کسی را که شرایط او را احراز نکرده تأیید بکند؛ باید احراز بکند.

شما می گویید که قانون این چهار منبع را گفته؛ خیلی خب -البتّه همین هم محلّ بحث است- فرض کنیم که این منابع را برای [کسب] اطّلاعات ذکر کرده باشد. اگر جنابعالی که مسئول هستید، از یک طریقی علم پیدا کردید و فهمیدید که این شخص صالح نیست، می توانید تأیید کنید؟ نمی توانید تأیید کنید؛ پیش خدای متعال جواب ندارید. چرا به شورای نگهبان این‌قدر حمله می شود.»

  • هدف تندروها، نهاد تشریفاتی شورای نگهبان

محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام اظهار داشت: «من در صحبت‌هایی که درباره شورای نگهبان بیان می‌کنم و در جلساتی که برای اعضای شوراهای نظارت سخنرانی‌ می‌کنم، این جمله را همواره می‌گویم که شورای نگهبان چه دوستش داشته باشیم و چه دوستش نداشته باشیم، جزو سه نهاد اصلی در نظام جمهوری اسلامی ایران است که تیرهای تهمت، کینه و دشمنی بیش از سایرها نهادها به سویش روانه می‌شود.» وی ادامه داد: «علاوه بر ساحت رهبری و نهاد ولی‌فقیه، دو سه نهاد در کشور مرکز حملات دشمن هستند. یکی از آن دو سه نهاد، شورای نگهبان است. در این حملات رمزی نهفته است و به عبارتی دیگر بی‌دلیل نیست. اینگونه نیست که چون دشمنان از قیافه آیت‌الله جنتی خوششان نمی‌آید، این هجمه‌ها را انجام می‌دهند. یا اینکه نقدشان این باشد چرا ترکیب شورای نگهبان 12 نفر است و 120 نفر نیست.» این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ماهیت ماموریتی که برعهده شورای نگهبان است برای مخالفان و دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران، آزار دهنده است، گفت: «ماموریت‌های شورای نگهبان در دو مقوله دسته‌بندی می‌شود؛ یک دسته از ماموریت‌های شورای نگهبان کنترل ورودی‌ها و دسته دیگر کنترل خروجی‌هاست.» وی در خصوص ورودی‌ها توضیح داد: «منظور از ورودی‌ها کسانی هستند که قرار است متصدی امور در دستگاه‌های اجرایی و قانون‌گذاری و... شوند. داوطلبان از کانال کنترلی عبور می‌کنند تا ویژگی‌هایشان با شرایط جمهوری اسلامی تطبیق داده شود.» صفارهرندی خاطرنشان کرد: «در همه جای دنیا این کار را انجام می‌دهند و این یک روال عقلانی است. اینگونه نیست که چون ما نظام اسلامی هستیم و باید اسلامیت افراد را احراز بکنیم، این کنترل فقط در ایران انجام می‌شود. در آن جاهایی هم که لائیسیته هستند، ابراز وفاداری مهم است. در فرانسه و آمریکا هم این کار را انجام می‌دهند و اینگونه نیست که هرکسی بتواند کاندیدا شود و بگویند مردم خودشان می‌فهمند.» این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تندروها می‌خواهند شورای نگهبان را به یک نهاد تشریفاتی تبدیل کنند که هر بار فشار آوردند در برابر فشارها عقب‌نشینی کند، به حمایت‌های امام خمینی (ره) از شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: «امام خطاب به اعضای شورای نگهبان چنین فرمودند که اگر همه عالم بخواهند دعوت به غیر حق بکنند، من جلویشان می‌ایستم، شما هم همین‌طور باشید. (نقل به مضمون) امام نسبت به شورای نگهبان نقد داشت و در برخی جاها دور هم زده است، اما آنجا که موضوع حق بود، حامی جدی شورای نگهبان بود.»

  • کار ویژه جهاد تبیین

یکی از مهم­ترین اقدامات در برابر سیل تهاجم­های ضدانقلاب نسبت به شورای نگهبان، اتخاذ کارکردی جهاد تبیین است. موثرترین آن تبیین جایگاه حقوقی این شورا در نهادهای نظارتی مخصوصا مقایسه با کشورهای غربی است و از سوی دیگر تمرکز بر جایگاه آیت الله جنتی در ادوار شورا و رفتارهای غیرجناحی ایشان برای صیانت از انقلاب اسلامی در سالیان اخیر است؛ که چگونه ایشان برای حفظ ارزش­های انقلاب اسلامی پافشاری کردند.

ارسال نظرات